آبیاری قطره‌ای

لوازم آبیاری قطره‌ای

آبیاری قطره‌ای چیست ؟ آبیاری قطره‌ای عبارت است از پخش آهسته و اندک‌اندک آب بر سطح یا زیرخاک به‌صورت قطرات مجزا ، پیوسته ، جریان باریک یا اسپری ریز از طریق قطره‌چکان‌هایی که در طول خط انتقال آب قرار دارند. با آبیاری قطره‌ای به مقدار زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی به عمل می‌آید. در این روش‌ها این امکان به وجود می‌آید تا عمل آبیاری تا حد رفع نیاز آبی گیاه انجام شود و به میزان زیادی از اتلاف آب جلوگیری می‌شود. آبیاری قطره‌ای دارای روش‌ها و مفاهیم متعددی است مانند:


آبیاری زیر بستری:
پخش آهسته آب در زیر سطح خاک از قطره‌چکان‌هایی با دبی در حدود آبیاری دریپ ، آبیاری زیر بستر نام دارد . این روش با آبیاری زیرزمینی متداول که در آن ناحیه ریشه گیاه با کنترل سطح ایستابی آبیاری می‌شود متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شود.


آبیاری اسپری:
پخش آب به‌وسیله یک اسپری یا مه پاش کوچک بر سطح خاک به آبیاری اسپری معروف است . در این روش هوا در پخش آب نقش اساسی را به عهده دارد درحالی‌که در روش‌های دریپ ، فواره‌ای و زیر بستری ، خاک عامل اصلی محسوب می‌گردد.

آبیاری فواره‌ای
پخش آب بر سطح خاک به‌صورت جریان باریک یا فواره از سوراخی با دبی بیشتر از آبدهی آبیاری دریپ یا زیر بستری اما معمولاً کمتر از 1 گالن بر دقیقه ، آبیاری فواره‌ای نامیده می‌شود . دبی قطره‌چکان در این آبیاری از سرعت نفوذ نهایی خاک بیشتر است و ایجاد یک حوضچه برای نگهداری یا کنترل پخش آب ضروری می‌باشد

آبیاری دریپ:
پخش آهسته آب بر سطح خاک به‌صورت قطرات مجزا یا پیوسته ، یا جریان‌های باریک از حفره‌های ریز آبیاری دریپ نام دارد . در بیشتر موارد آبیاری دریپ و آبیاری تریکل ( قطره‌ای ) مترادف یکدیگر به کار می‌روند . مجرای قطره‌چکان قابل تنظیم است، و به فراخور نیاز گیاه، می‌توان میزان آب را کنترل کرد .لوله‌ها از پلاستیک سیاه برگزیده می‌شوند که هم قیمت آن ارزان‌تر است و هم به سبب رنگ سیاه آن‌ها جلبک‌ها نمی‌توانند بر روی آن‌ها رشد کنند.

طرز کار کلی سیستم قطره‌ای:
در آبیاری قطره‌ای آب از یک شبکه لوله کم‌فشار به‌صورت یک الگوی از قبل تعیین‌شده ، پخش می‌گردد . وسیله خروج آب به خاک « قطره‌چکان « نام دارد . قطره‌چکان‌ها از طریق یک نازل باریک یا مسیر جریان طویل ، فشار موجود در شبکه لوله را کاهش می‌دهند و موجب کاهش دبی تخلیه تا حدود لیتر بر ساعت می‌شوند.
آب بعد از خروج از قطره‌چکان توسط نیروهای کاپیلارتی و ثقل در نیمرخ خاک جریان می‌یابد ، بنابراین سطحی که به‌وسیله هر قطره‌چکان خیس می‌شود با عوامل محدودکننده جریان افقی آب محدود می‌گردد . در سیستم‌های قطره‌ای دور آبیاری یک روز و حتی در صورت نیاز کمتر امکان‌پذیر است.
برای درختان و تاک‌ها که گیاهانی دائمی با فاصله زیاد از یکدیگر می‌باشند ، قطره‌چکان‌ها به‌صورت واحدهای ساخته‌شده مجزا بوده و توسط یک زائده به خط انتقال آب مرسوم به لوله فرعی قطره‌چکان شیلنگ لوله فرعی یا لوله فرعی متصل می‌گردند.
برخی قطره‌چکان‌ها به‌صورت لوله‌های اسپاگتی شکل بوده و چند خروجی دارند . این امر برای افزایش سطح خیس شده با حداقل افزایش در هزینه است . برای گیاهان ردیفی کمتر دائمی مانند گوجه‌فرنگی ، نیشکر و تو.ت فرنگی ، لوله فرعی و قطره‌چکان‌ها را باهم به‌صورت یک واحد قابل جدا ساختن می‌سازند که یا سوراخ‌هایی به فواصل 9 تا 36 اینچ دارند مانند لوله دو محفظه‌ای و یا دیواره‌های متخلخلی دارند که آب از آن‌ها به بیرون تراوش می‌نماید . در هر دو نوع سیستم قطره‌ای ، لوله‌های فرعی به خط انتقال آب متصل می‌شوند.

همه‌ی این روش‌ها نیازمند به داشتن مخزن و یا استخری است که آب را قبل از زمان آبیاری در آن ذخیره کرده باشیم. بهترین روش برای ذخیره آب استفاده از استخرهایی است که با لایه ژئودکاموند پوشش داده‌شده‌اند و آب را در زمان بارش و یا آبی را که به‌صورت نوبتی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند در آن ذخیره نموده‌ایم.

کاربر گرامی؛ شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان؛ با شماره تلفن 36218003 - 026 و یا با شماره همراه 09128121814 تماس حاصل فرمایید و یا با استفاده از فرم زیر؛ درخواست تماس نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم.

درخواست تماس

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.

برای ارسال نظر کلیک کنید
  • نظری ارسال نشده است

ویژه ها

  • نظری ارسال نشده است

پسندها

  • نظری ارسال نشده است

تذکر

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر شرکت دکاموند بدون ذکر منبع و بدون اطلاع از این شرکت پیگرد قانونی دارد.

استخر پیش ساخته ایرتکس

استخر پرتابل پرورش ماهی

چادر مسافرتی اتومات و ضد آب سرا

محاسبه آنلاین حجم استخر مستطیل

حجم مخزن مستطیل شکل

محاسبه آنلاین حجم استخر دایره ای

حجم استخر دایره ای