ژئوممبران

ژئوممبران چیست؟
مقاله‌ای کامل در باب ژئوممبران

1- مقدمه:
ژئوممبران ­ها (Geomembraness)پس از ژئوتکستایل­ها، دومین گروه بزرگ از ژئوسنتتیک­ها را تشکیل می­دهند و حتی حجم فروش آن‌ها ازنظر قیمت با ژئوتکستایل­ها برابری می­کند. در حقیقت انگیزه توسعه و رشد این نوع محصول، وضع قوانین جدید دولتی در سال 1982 (ایالات‌متحده) بود ژئوممبران ها اساساً ورقه‌های نازک و نفوذناپذیری هستند که از مواد لاستیکی یا پلاستیکی ساخته می‌شوند و عمدتاً برای آسترکاری و پوشش تأسیسات ذخیره مایعات و گازها به کار می­روند، بنابراین نقش اصلی آن‌ها به ­عنوان یک نفوذ بند در برابر مایع یا گاز است، اما با توجه به­ قابلیت­های عدیده ژئوممبران ­ها دامنه کاربرد آن‌ها در امور مهندسی عمران بسیار گسترده است و می‌توان دست­کم 3000 کاربرد مختلف برای آن برشمرد ژئوممبران ­ها نفوذناپذیر مطلق نیستند، اما در مقایسه با ژئوتکستایل­ها یا خاک­ها و حتی خاک­های رسی، می‌توان آن‌ها را نفوذناپذیر دانست. آزمایش­های عبور بخارآب، ضریب نفوذپذیری آن‌ها بینm/s 0.5 × 10-12 تا 15-10 × 0.5 نشان داده است.

2- شناخت ژئوممبران ­ها و خواص آن‌ها:
اکثر ژئوممبران ها، صفحات نازکی از جنس مواد پلیمری گرمانرم(thermoplastic) یا گرماسخت (1) (thermosettt) و انعطاف‌پذیر هستند که به‌صورت پیش‌ساخته در کارخانه تولید می‌شوند. در جدول 1 انواع مختلف ژئوممبران برشمرده شده است.

جدول 1- انواع اصلی ژئوممبران ها

پلیمرهای گرمانرم

پلیمرهای گرماسخت

ترکیبات

پلی وینیل کلراید (PVC)

پلی­اتیلن (در انواع HDPE, MDPE, LLDPE, LDPE, VLDPE)

(پلی‌اتیلن با تراکم بسیار پایین، پایین، خطی پایین، متوسط و زیاد)

پلی­اتیلن کلرینه (CPE)

آلیاژ بین پلیمری اتیلن (EIA) یا همان XR-5 پلی آمید (PA)

ایزوپرن- ایزو بوتیلن (IIR) یا بوتیل

لاستیک اپیکلر و هیدرین

دی ان منومر اتیلن پروپیلن (EPDM)

پلی کلرو پرن (نئوپرن)

ترپلیمر اتیلن پروپیلن (EPT)

اتیلن وینیل استات (EVA)

لاستیک PVC- نیتریل

ایتل وینیل استات

با پیوند ضربدری

پلی اتیلن کلرو سولفونه (CSPE) یا همان هابیالون

این­ها ژئوممبران های پیش‌ساخته و یا خواص شناخته‌شده هستند اما باید دانست که می‌توان لایه­ های نفوذ بند را به­ طریق مناسب و در ساختگاه نیز بوجود آورد و به‌عنوان ژئوممبران به کاربرد، مثلاً درنتیجه آغشته کردن ژئوتکستایل به­ قیر، صفحه­ ای با نفوذپذیری پایین به دست می­آید که به­ عنوان نفوذ بند قابل‌استفاده است اما خواص این نوع به ­هیچ وجه پیشاپیش قابل‌شناسایی نیست و لازم است آزمایش­هایی در محل جهت برآورد خواص آن‌ها انجام گیرد. سه رده اصلی ژئوممبران­ ها (و همه ژئوسنتتیک­ها) با توجه به­ ساختار پلیمری آن‌ها عبارت‌اند از گرماسخت، گرمانرم بی­شکل(amorphous) و گرمانرم نیمه ­بلوری، اغلب ژئوسنتتیک­ها از رده سوم هستند. میزان بلورینگی(crystallinity) که از حدود 30% در بعضیPVCها تا 75% درHDPE متغیر است، نقش اساسی در رفتار ژئوسنتتیک دارد. می‌توان نشان داد که افزاش بلوری‌شدن منجر به افزایش سختی، مقاومت حرارتی، شیمیایی و کششی و کاهش نفوذپذیری، کرنش پذیری، انعطاف­پذیری و مقاومت در برابر ضربه می‌شود. ژئوممبران­ها به‌صورت تک­لایه یا چندلایه مسلح و غیرمسلح ساخته می‌شوند که جزئیات آن را در قسمت روش‌های تولید بررسی می‌کنیم.

ضخامت صفحاتی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند، 0.5mm یا بیشتر است اما طبق ضوابط، در آسترکاری زباله چال‌ها باید از ژئوممبران هایی باضخامت 0.75mm یا بیشتر استفاده کرد. ضخامت انواع این صفحات از حدود 0.3mm در نوعPVC تا 2.5mm در نوعHDPE می­رسد هرچند ضخامت ژئوممبران­ ها معمولاً یکنواخت فرض می‌شود اما اغلب به دلیل خطاهای ساخت یا آسیب­های حین حمل و اجرا در بعضی قسمت‌ها دچار کاهش می‌گردد. کاهش ضخامت تأثیر زیادی بر رفتار تنش- کرنشی می­گذارد به­ عنوان نمونه آزمایش نشان داده است که خراش کوچکی روی سطح ژئوممبرانHDPE که ضخامت آن را 25% کاهش دهد، تنش تسلیم کششی را به میزان 25% تقلیل می­دهد و کرنش نهایی را از 70% به تنها 12% می­رساند. خرابی­های ناشی از این مسئله در عمل نیز مشاهده‌شده است.

چگالی یا وزن مخصوص ژئوممبران ­ها تابع جنس پلیمر آن است و حتی با یک نوع پلیمر نیز محصولات مختلفی عرضه می‌شود مثل پلی­ا تیلن کم­تراکم، پرتراکم و یا تراکم متوسط. به‌طورکلی وزن مخصوص پلیمرهایی که در تولید ژئوممبران به کار می­روند بین 0.85 تا 1.555 قرار می‌گیرد. برای شناخت مقاومت کششی ژئوممبران­ های مختلف در شکل 222 نمودار تنش-کرنش حاصل از آزمایش سه نوع ژئوممبران نشان داده‌شده است. چنانکه ملاحظه می‌شود، اختلاف رفتارها بسیار زیاد است. ضمناً باید دانست، آزمایش نوارهای ژئوممبران با عرض­های مختلف، نتایج متفاوتی برای مقادیر تنش و کرنش نهایی به دست می­دهد و لذا هنوز معیار همه‌پسندی معین نشده ولی نتایج آزمایش با نوارهای به ­پهنای 8 اینچ (که شکل 2 برمبنای آن رسم شده) برای مقاصد طراحی مناسب­تر تشخیص داده‌شده و حتی در برخی استاندارد مثلASTM نیز واردشده است.

علاوه بر موارد فوق آزمایش­های مختلف دیگری برای بررسی مقاومت­های مختلف ژئوممبران (مثلاً در برابر پارگی، سوراخ شدن و ضربه) اصطکاک سطحی، نحوه درزبندی و مهار انتهایی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده و مخرب پایداری نوری و گرمایی و... به­صورت استانداردشده وجو دارد چنین تحقیقاتی روی ژئوممبران ­های موجود، همگی بین عملکرد مناسب و راضی­ کننده آن‌ها بوده است.

براین اساس امتیازات عمده ژئوممبران­ ها را می‌توان به­ صورت زیر خلاصه کرد: (1) انعطاف­ پذیری و درعین‌حال مقاومت زیاد در برابر پارگی، سوراخ شدگی و سایش (2) پایداری در برابر پرتوهای فرابنفش آفتاب (3) ثبات رفتار در محدوده دمایی وسیع (4) سبکی و درنتیجه حمل و نصب آسان و ارزان (5) عدم تأثیر منفی بر محیط‌زیست و سرانجام خاصیت مهم و اساسی آن‌ها (6) نفوذناپذیری. ویژگی اخیر ژئوممبران ­ها را در مقایسه با بسیاری مصالح دیگر منحصربه‌فرد نموده، کاربرد آن‌ها را در انواع پروژه­های عمرانی و صنعتی، مفید و حتی ضروری می­سازد.

3- فرآیند تولید ژئوممبران:
نخستین گام در تولید ژئوممبران ها، ساخت مواد اولیه موردنیاز شامل رزین پلیمری (گرمانرم یا گرماسخت)، روان­ کننده­ه ا یا و مکانیزه­ کننده‌ها، انواع تسریع‌کننده‌ها و کند کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، پرکننده­ها، مواد حفاظت ­کننده(Protectants) و مواد کمکی. در اینجا به­ تشریح سه نوع اصلی ژئوممبران ها می­ پردازیم. گروه نیمه بلوری که محتوی پلی‌اتیلن است، کمترین میزان غیر رزینی را شامل می‌شود.

سپس این مواد خام یا یکی از سه روش وارد فرآیند تولید می‌شوند. ساده ­ترین نوع ژئوممبران یعنی تک­لایه و غیرمسلح از روش اول به دست می­آید. در این روش، مواد خام پس از اختلاط تحت عمل اکستروژن (عبور تحت‌فشار از مقطع فرم دهنده) به­ صورت صفحه­ای یا استوانه­ای درمی‌آیند در دستگاه‌های اکسترودر، ذوب و همگن کردن مخلوط به­ طور همزمان و تحت‌فشار منفی کوچکی (به­ منظور خارج شدن حباب­های هوا) انجام می‌شود. صفحات تولیدشده بین 0.13 تا 5.1mm ضخامت و بین 0.9 تا 5.2m عرض دارند. گاه برای ساخت صفحات عریض­ تر، در کارخانه این صفحات را به هم متصل و درزگیری می­کنند. سپس این صفحات در دستگاه نورد از میان غلتک­های چرخان عبور می­کنند تا ضخامت آن‌ها یکنواخت شود. برای تولید صفحات عریض ­تر (تا پهنای حدود 10m) تکنیک دیگری نیز به کار می‌رود. مواد خارج‌شده از اکسترودر از طریق دمیدن به­ صورت حباب استوانه­ای شکل عظیمی در­می­ آیند و سپس این حباب گسترانده شده، صفحات نهایی به دست می­ آیند.

در روش دوم برای تولید ژئوممبران­ های چندلایه، از قرار دادن چندین لایه مختلف روی‌هم، استفاده می‌شود. ژئوممبران­ های چندلایه ممکن است غیرمسلح باشند و یا به‌واسطهfabric scrim های بین لایه­ها، مسلح شوند. در هر اینچ مربع، 6، 10 یا 20 رشته الیاف پلی ­استر یا نایلون قرار می‌گیرد. لایها از طریق الیاف به­ هم متصل می‌شوند.

جدیدترین روش‌های تولید ژئوممبران ­ها، روش مالشی(Spread-coatingg) است. در این روش معمولاً از یک‌لایه ژئوتکستایل نبافته سوزن­دوزی شده، به ­عنوان لایه اصلی استفاده می‌شود. روی این لایه ماده پلیمری مذاب ریخته، پخش‌شده و مالیده می‌شود تا ضخامت آن یکنواخت گردد. تنوع محصولات ساخته‌شده به این روش بسیار زیاد است.

سطح ژئوممبران ممکن است صاف یا آجدار (یا دارای گل‌میخ) در یک‌طرف یا هر دو طرف باشند. این فرآورده ­ها را بسته به ضخامت آن‌ها به ­صورت لوله شده یا تخته­ای به بازار عرصه می­کنند.

4- درزگیری ژئوممبران :
اگر درزگیری(Seaming) ژئوممبران به ­طریق مناسب صورت نگیرد، اساساً کاربرد آن‌ها بی­معنی است این درزها به دودسته قابل‌تقسیم هستند. درزهای کارخانه­ای و درزهای کارگاهی. صفحات ژئوممبران غالباً در کارخانه به هم متصل و درزگیری می‌شوند تا عرض­های بزرگ‌تری حاصل شود. این درزها عموماً خوب هستند و کنترل کیفیت نیز می‌شوند اما درزهای کارگاهی معمولاً ضعیف و مشکل­ساز هستند و عدم کنترل کیفیت مناسب، باعث بروز نشتی می‌شود. درزگیری ژئوممبران ­ها با تکنیک­های مختلفی انجام می‌شود که در اینجا برخی از آن‌ها را بر­می­شماریم. یکی از این تکنیک­ها استفاده از مواد حلال در بین دو صفحه ژئوممبراینی است که روی‌هم می­افتد. این حلال مقداری از ماده دو ژئوممبران را در خود حل می­کند با فشردن لایه‌ها به هم درز بسته می‌شود. در تکنیک دیگری بین دولایه چسب ریخته و صفحات به هم فشرده می‌شوند برای درزگیری ژئوممبران­ های گرماسخت از چسب­های گوگردی و مکانیزه کننده استفاده می‌شود. در این حالت چسب باید محتوی همان پلیمری باشد که ژئوممبران از آن ساخته‌شده است. پلیمرهای موجود در چسب با پلیمرهای صفحات ژئوممبران پیوند تشکیل داده و اتصال صفحات حاصل می‌شود. برای اتصال ژئوممبران گرمانرم یا نیمه­بلوری، چندین روش حرارتی وجود دارد مثل هوای داغ، گوه داغ، گوه داغ دوگانه، جوش الکتریکی و اتصال فراصوت. در روش هوای داغ، هوای داغ (با دمای بیش ازC260) بین دو صفحه دمیده شده، باعث ذوب صفحات می‌شود بلافاصله غلتک­هایی دو صفحه را به هم می­فشرند در تکنیک گوه داغ و گوه داغ دوگانه، به ترتیب یک و دو گوه از بین ژئوممبران ها گذرانده و باعث ذوب آن‌ها می‌شود. به دنبال گوه­ها، غلتک­ها صفحات را به هم پرس می­کنند. در روش گوه داغ دوگانه، دو خط درز موازی ایجاد می‌شود که در فاصله بین آن‌ها اتصالی بین صفحات وجود ندارد و لذا می‌تواند با دمیدن هوا و کنترل نشت آن، سلامت درزگیری را بررسی نمود. در روش جوش الکتریکی، حرارت لازم با عبور جریان از سیم­های فولادی بین لایه­ها و در تکنیک فراصورت(Ultrasonic) در اثر ارتعاش مکانیکی ناشی از امواج به فرکانسKHZ40، تولید می‌شود.

آزمایش­های مخرب و غیر مخرب بسیاری برای کنترل درزها وجود دارد که بسته به وسعت عملیات و سرمایه موجود، می‌توان روش مناسب را انتخاب کرد، ازجمله آزمایش­های غیر مخرب، نیزه هوایی، تنش نقطه ه­ای، درز دوگانه تحت‌فشار، اتاقک مکش و... را می‌توان نام برد که از ذکر جزئیات آن‌ها در اینجا صرف­نظر می‌شود.

. کاربردهای ژئوممبران :
ژئوممبران­ها امروزه کاربردهای بسیاری یافته­اند که همه آن‌ها به عملکرد اساسی این مصالح یعنی نفوذ بندی ختم می‌شود. اهم کاربردهای ژئوممبران­ ها در فعالیت­های عمرانی، ژئوتکنیکی و زیست‌محیطی عبارت‌اند از:

آسترکاری کانال­ها، لوله­ ها و مخازن آب‌رسانی
آسترکاری و پوشش روی زباله­ ها در مدفن­های زباله یا زباله چال‌ها= (Landtills)
حفاظت از سازه­های بتنی که در معرض مواد شیمیایی خورنده هستند.
پوشش جداره لوله­های بتنی در شبکه جمع­آوری فاضلاب
آب­بندی جداره تونل­ها
کنترل خاک­های تورم­پذیر
سدهای لوله­ای شناور
اینک برخی از این کاربردها را با جزئیات بیشتری تشریح می‌کنیم.

5-کاربرد ژئوممبران در سیستم­های آب‌رسانی:
با افزایش هزینه ­های استحصال و انتقال آب بهداشتی، ذخیره آب سالم از اهمیت و لزوم بیشتری برخوردار شده است. برای جلوگیری از به ­هدر رفتن آب و یا ورود مواد آلاینده از طریق آب­های زیرزمینی به­ حوضچه­ های آب باید جداره مخزن­ها به­طور کامل آب­بندی شود. برای این منظور ژئوممبران ها بهترین گزینه هستند ضمن اینکه مواد آلاینده از خود در آب رها نمی­کنند، قابل شستشو و گندزدایی هستند و از فرسایش جداره و درنتیجه کاهش حجم حوضچه (در حوضچه‌های خاکی) جلوگیری می­کنند. در این حالت کنترل درصد اکسیژن محلول در آب به­سهولت امکان­پذیر است.

کانال‌های خاکی انتقال آب همواره با مشکل فرسایش و نشت (هدر رفتن آب از طریق نفوذ) همراه هستند و کانال‌های بتنی به‌مرورزمان دچار ترک‌خوردگی و درنتیجه هرز رفتن آب می‌شوند. کاربرد یک‌لایه ژئوممبران در جداره این کانال­ها مشکل نشت آب را تا حد زیادی مرتفع می­سازد و هزینه ­های نگهداری کانال را به­ مراتب کاهش می­دهد. با توجه به مقاومت ژئوممبران در برابر تابش آفتاب، تغییرات جوی یا حملات جوندگان، در کانال‌های خاکی می‌توان آن‌ها را بدون روکش (مثلاً لایه خاک) نیز به کاربرد. در این حالت حجم خاک‌برداری لازم کمتر است و به لحاظ سطح صاف ژئوممبران ­ها، جریان آب آرام­تر است.

5- کاربرد ژئوممبران در زباله­­چال­ها و حفظ محیط‌زیست:
افزایش روزافزون حجم زباله­ های تولیدی، مسئله حذف آن‌ها را به طرز صحیح و بهداشتی به‌نحوی‌که کمترین آسیب را متوجه طبیعت سازد، بوجود آورده است. دفن زباله­ها در زیر سطح زمین یکی از روش‌های کلی است اما اگر همه جوانب، در نظر گرفته نشود ممکن است عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد. زبالاب حاصل از رطوبت همراه با زباله­ها یا رطوبت ناشی از نفوذ آب باران محتوی مواد آلاینده بسیاری است که در صورت نفوذ به محیط اطراف و خاک زیرین باعث آلودگی آب­های زیرزمینی یا نابودی زیست گیاهی منطقه می‌گردد. بنابراین لازم است جداره زباله چال‌ها به­ طور کامل نفوذ بندی شود. ژئوممبران صاف برای آسترکاری کف زباله­چال و نوع آجدار آن به‌منظور تأمین پایداری بیشتر روی سطوح شیب‌دار به کار می­روند. معمولاً روی لایه ژئوممبران یک‌لایه خاک ریخته می‌شود که جلوگیری از لغزش خاک روی آستر و لغزش خاک زیرین اهمیت خاصی دارد. بدین منظور می‌توان از ژئوممبران­ هایی که روی هر دو سطح خود آجدار هستند، استفاده کرد.

یکی از مسائل مهم دیگر در این اماکن، پیش­بینی سیستم ردیاب نشت است. وجود چنین سیستمی برای اطمینان از عملکرد نفوذ بندها ضروری است. سیستم ردیاب نشت معمولاً با قرار دادن یک‌لایه ژئونت زیر لایه ژئوممبران ایجاد می‌شود. این لایه به دلیل قابلیت زهکشی در راستای صفحه خود، نشت احتمالی را در کناره­های زباله­ چال نمایان خواهد کرد.

پوشاندن روی زباله­ها جهت جلوگیری از رسیدن رطوبت و یا دسترسی جوندگان ناقل بیماری به زباله­ها انجام می‌شود. بدین منظور نیز می‌توان از ژئوممبران استفاده کرد که با توجه به امکان نشت نامساوی زباله­ ها در نقاط مختلف زباله­ چال، باید از انعطاف­ پذیری بسیار و مقاومت کافی در همه جهات برخوردار باشد که آزمایش­های انجام‌شده، تأیید­کننده این خواص در مورد ژئوممبران بوده است.

6-کاربرد ژئوممبران در سیستم­های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب :
فاضلاب­های شهری و صنعتی محتوی انواع و اقسام مواد شیمیایی هستند. همچنین واکنش­های شیمیایی بین این مواد منجر به ­تولید اسیدها یا بازهای قوی می‌گردد. این مواد بسیار خورنده هستند و سریعاً لوله‌های فاضلاب و آدم­روها (منهول­ها) را که غالباً بتنی هستند و یا تأسیسات تصفیه فاضلاب را مورد حملات شدید قرار می­دهند. ژئوممبران­ های پلی­ اتیلن در برابر عوامل مخربی مثل اسیدها، بازها، هیدروکربن­ها و حملات میکروبیولوژیک بسیار مقاوم‌اند درصورتی‌که جداره لوله­ های بتنی فاضلاب با استفاده از این صفحات پوشانده شود. هزینه‌های نگهداری شبکه فاضلاب به‌شدت کاهش می­یابد و عمر مفید آن تا چندین برابر افزایش پیدا می­کند.

اتصال آستر و سطح بتن از طریق گل‌میخ‌هایی که روی سطح ژئوممبران تعبیه می‌شود، تأمین خواهد شد. در مورد لوله‌های فاضلاب با سازه‌های جدیدالاحداث، این آسترها در جداره داخلی قالب­های بتن قرار داده‌شده، بتن­ ریزی انجام می‌شود و درنتیجه گل‌میخ‌ها در بتن تازه فرو می­روند اما برای تعمیر سازه­های موجود، آستر روی سطح بتن قرار داده‌شده، در فضای خالی بین آستر و بتن، دوغاب تزریق می‌شود و بدین طریق اتصال آستر و بتن حاصل می‌شود.

همچنین در لاگون­های هوادهی و تصفیه فاضلاب از آسترهای ژئوممبران استفاده می‌شود که باید دارای دوام و مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی باشند.

7- کاربرد ژئوممبران در تونل­ سازی :
تونل­هایی که در دل کوه­ها حفر می‌شوند و یا تونل­های زیرزمینی مترو، به­دلیل نفوذ آب­های سطحی در معرض تراوش آب قرار دارند. شدت این مسئله به جنس و نفوذپذیری لایه‌های خاک یا سنگ فوقانی بستگی دارد. جدار سنگی تونل­ها ابتدا بتن پاشی(Shotcrete) می‌گردد.

روی این سطح بتنی، یک صفحه ژئوتکستایل باقابلیت زهکشی در راستای صفحه خود (یعنی سطح نیم­کروی تونل) قرار داده می‌شود. این لایه، آب­های تراویده را به دو مجرای لوله­ ای در دو طرف منتقل می­کند. سپس یک‌لایه ژئوممبران روی سطح لایه ژئوتکستایل قرارگرفته، امکان عبور آب در راستای عمود بر صفحه ژئوتکستایل را از بین می­برد.

آب نفوذکننده به ­تونل، ممکن است در عبور از لایه‌های خاک به ­نمک­های خورنده آغشته شود، لذا لازم است آسترهای به کار رفته در برابر خوردگی بسیار مقاوم باشند. همچنین به دلیل عمر مفید نسبتاً طولانی تونل­ ها، دوام این صفحات باید آن‌قدر باشد تا هزینه‌های نگهداری تونل به­ حداقل برسد.

8-کاربرد ژئوممبران در کنترل خاک­های تورم­ پذیر:
در رس­های با پلاستیسیته (خمیر گونگی) زیاد قابلیت جذب رطوبت بسیار بالاست و این خاک­ها می­توانند در اثر جذب رطوبت فراوان، تا چندین برابر حجم اولیه خود انبساط یابند. در شرایطی که ابنیه عمرانی مثل راه­ها و ساختمان­ها به­ناچار روی چنین خاک­هایی ساخته می‌شوند. باید از تورم این خاک­ها به نحو مناسب جلوگیری کرد. در غیر این صورت، فشار وارد بر روساخت جاده یا پی ساختمان در اثر تورم خاک زیرین، باعث تخریب روساخت یا کف­سازی ساختمان می‌شود.

9- کاربرد ژئوممبران در جلوگیری از نفوذ گازها:
در مناطق سردسیر به ­هنگام زمستان که خاک سطحی یخ می­زند. گازهایی که در اثر تجزیه سنگ­ها (مثل رادون) یا زباله­ های مدفون در خاک (مثل متان) تولید می‌شوند، چون راهی برای عبور از خاک یخ­بسته نمی­یابند، زیر لایه­های سطحی به سمت نقاط گرم مانند خانه­ ها یا کارخانه­ ها حرکت می­کنند. با ایجاد یک حصار زیرزمینی در اطراف ساختمان می‌توان از رسیدن آن‌ها به زیر ساختمان و نفوذ به­درون آن جلوگیری کرد. چنین حصاری با استفاده از سه لایه، به ترتیب ژئوتکستایل، ژئونت و ژئوممبران ساخته می‌شود.

10- کاربرد ژئوممبران در پوشش سطح مخازن آب:
در مخازن آب زیرزمینی، برای جلوگیری از تبخیر بیش از حد، ورود مواد آلاینده از طریق هوا و یا دسترسی حیوانات می‌توان از پوشش‌های مناسب بهره گرفت. می‌توان چنین سیستمی را با استفاده از صفحات ژئوممبران به طرز ساده و کم‌هزینه­ای ایجاد نمود. یک‌لایه ژئوممبران سطح مخزن را می­پوشاند و همراه با سطح آب بالا و پایین می‌رود.

سدهای غشایی شناور:
در سواحل دریایی که در معرض تغییرات شدید ارتفاع سطح آب در اثر جزر و مد هستند، این مسئله مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه بوجود می­ آورد و وقفه­ های متناوبی را در فعالیت­ های آن‌ها ایجاد می­کند. با استفاده از یک لوله غشایی بزرگ (از نوع ژئوممبران) که در طول خود ازیک‌طرف به­ک ف دریا مهارشده است می‌توان این مسئله را تا حدودی رفع نمود. این لوله در حالت عادی یا جزر آب زیر سطح آب قرار می‌گیرد. به­ هنگام شروع مد، پمپ­های قوی، لوله را از هوا پر می­کنند و ظرف مدت کوتاهی یک سد شناور بزرگ ایجاد می‌شود که از بالا آمدن سطح آب در نزدیکی ساحل جلوگیری می­کند. چنین سدهایی به­طول چند صد متر، عرض 30m و ارتفاع 15m نیز ساخته‌شده­اند. ساخت چنین سدهایی برای کنترل سطح آب در شهر ونیز ایتالیا نیز پیشنهاد شده بود.

تهیه‌شده توسط: ایرج رحیمی

قیمت ساخت استخر کشاورزی با ورق ژئوممبران ایرانی

احداث استخر کشاورزی با ژئوممبران ایرانی

تولید کننده ژئوممبران ایرانی

مزایا و معایب استخر ژئوممبرانوزن مخصوص ژئوممبران

نحوه اجرای ژئوممبرانفروش ژئوممبران

ژئوممبرانتولیدی ژئوممبران

پوشش ژئوممبران

عایق ژئوممبران

ژئوممبران گیره دار

ژئوممبران PVC

ژئوممبران پلی‌اتیلنPE

ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین

ژئوممبران LLDPE

دستگاه جوش ورق ژئوممبران

تولید ژئوممبران در ایران

نصب ژئوممبران

ژئوممبران چیست

تولیدی ژئوممبران

پوشش ژئوممبران

عایق ژئوممبران

کاربر گرامی؛ شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان؛ با شماره تلفن 36218003 - 026 و یا با شماره همراه 09128121814 تماس حاصل فرمایید و یا با استفاده از فرم زیر؛ درخواست تماس نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم.

درخواست تماس

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.